Pirosak a szervezetben


Horváth András
2016-07-05 09:59:04

A piros stílusú embereket a legtöbben vezető szerepben képzelik el, de ez alapvetően téves asszociáció. Az már inkább igaz, hogy sok vállalkozó van a domináns preferenciájú emberek között. Azonban sok piros nagy szervezet keretein belül dolgozik. Vajon milyen nehézségekkel kell nekik megküzdeniük, és milyen hatással vannak a szervezetre?

A legtöbb szervezet úgy épül fel, hogy a nagy közös célt részcélokra és részérdekekre fordítják le a szervezet struktúrájának kialakításával. Például az értékesítés az ügyféligényeket jeleníti meg, a termelés képviseli a hatékonyságot, a mennyiséget, míg a minőségellenőrzés az ügyfél minőségelvárásait, a logisztika az ügyfél gyors és pontos kiszolgálását. Ezek az eltérő részcélok általában egyeztetéseket kívánnak meg mindegyik érdekelt féltől, egyik funkció sem tudja kompromisszumok nélkül képviselni az érdekeit/céljait. Ez általában lassítja a döntéshozatalt, de az egyeztetési folyamat révén általában optimális eredmény születik.

Például az értékesítés egy nagy megrendelésre tesz szert, sárga dinamikával megígér mindet az ügyfélnek, aki már-már irreális elvárásokat támaszt a céggel szemben. A termelés kivitelezi a megrendelés a lehető leghatékonyabban, és a minőségellenőrzéssel együttműködve/vitatkozva törekszik a magas minőség és megfelelő darabszám elérésére. A logisztika közben megszervezi, hogy rendelést időben kiszállítsák. Ha bármelyik funkció gyengében teljesít (az értékesítés nem kelt várakozásokat, tehát nem ad el; a termelés nem termel elég gyorsan, tehát nincs termék; a minőségellenőrzés - kék energiákkal - nem szűr, azaz hibás termékek kerülnek ki vagy túlságosan is szűr, akkor blokkolja a megrendelés kiszállítását; a logisztika nem tudja optimális időben eljuttatni a terméket a vevőnek), akkor az ügyfél és a cég számára optimális megoldás születik meg, vagyis vagy az ügyfél jár túl jól, vagy a cég szerez rövidtávú előnyöket az ügyféllel szemben (amely hosszútávon megbosszulja magát). 

Ebbe a bonyolult egyeztetési folyamatba nehezen illeszkednek be a piros stílusúak. 

Az egyik jellemző következménye a piros dominanciának, hogy egyik-másik funkció a tényleges szerepénél nagyobb súlyt szerez  az egyeztetési folyamatban.